1 Şubat 2020 Cumartesi

Hüseyin Rahmi Gürpınar__Efsuncu Baba / #kom2020 /


Kitap okumayı çok seviyorum ama Türk Edebiyatı'na gelince çok eksiğim var. Bu sene bu eksik yönümü biraz kapatmaya çalışacağım. Umarım başarılı olabilirim. İş Bankasının bu serileri bana ilaç gibi gelecek, eminim. 😇 

_____________


Başkahramanımız adından da anlaşılacağı gibi-Efsuncu Baba- büyülerle ve tılsımlarla uğraşan, yapacağı her işini uğurlu bir saate denk getirmeye çalışan, uğursuz saat ve günlerde hiçbir işini yapmayan, yazdığı tılsımlar sayesinde kendisinin ve çevresinin başına bir şey gelmeyeceğine inanan biridir. Öyle ki, bir tılsımla ölümcül hastalıklardan kurtulacağına inandığı gibi evine yaptığı tılsımlarla da hiçbir hırsızın evine giremeyeceğine inanmaktadır. Kısacası, her anını böyle yaşamaktadır.

Efsuncu Baba, eline geçen bir kitap sayesinde orada yazılanları gerçekleştirdiği takdirde bir define bulacağına inanmaktadır, kitapta yazılana göre bu defineyi iki tane insan kılığına bürünmüş melek sayesinde bulabilecektir. Agop ve Kirkor adlarında iki gençle karşılaşır. Ve böyle Efsuncu Baba’nın karşılaştığı iki iplikçi genci kitaptaki melekler sanmasıyla define arayışları başlar.

Bu iki gencin diyalogları şivelerle verilmiş ve her ne kadar anlaşılır olsa da -ki olmayan kısımlar dipnot ile çok güzel açıklanmış- arka arkaya okumak bir süre sonra beni zorladı ve ara vermek zorunda kaldım. Bir de bazı kısımlar bana orta oyunlardaki abartılı diyalogları hatırlattı, seyirciyi güldürmek adına abartılı konuşmalardan yararlanılmış gibiydi.

Ayrıca, her ne kadar kitap konusu define arayışı gibi görünse de aile bireylerinin de yaşadığı durumlar anlatılarak iyice karakterlerin içinde bulunduğu durum ve toplumsal yaşam yansıtılmaya çalışılmış ve anlatımın gidişatına yön verilmiş.

Define arayış macerasının anlatımı merak uyandırıcıydı, bu kadar kısa bir eser olmasına rağmen sonuç aceleye getirilmemiş ve ayrıntılı, birçok noktaya açıklık getirir şekilde sonuçlanmıştı. Kitaptan her ne kadar siz bir kıssadan hisse çıkartmış olsanız da bu durum yazara yeterli gelmemiş ki sonunda kendisi de vermek istediği mesajı açıkça ifade etmiş ve almamız gereken dersi bize aleni bir şekilde sunmuş.

Yazarın okuduğum ilk kitabıydı, bu kitapla tanışmış oldum kendisiyle ve beğendim, elimde olan diğer kitaplarını da severek okuyacağıma eminim. :)

Kitapta altını çizdiğim bazı satırlar şu şekildeydi:

- Şimdicek bu kederli dünyanın sefası yalnız tımarhanelerde kaldı... (syf 30)

- Mesele benim kabulümde, sizin rızanızda değildir... Kaderde olan şey kendi kendine olur... (syf 42)

- Görmeden her şeye insanırsan insanı çok kandırırlar... (syf 65)

- Hepimiz daima aldanıyoruz, fakat fırsat düştükçe aldatıyoruz. (syf 75)

-Hakikatın büyüklüğünü tanıyıp da onunla dost olamayanlar, o kılığa bürünmüş yalanlarla oyalanırlar. (syf 75)

- Her insanı, hatta her toplumu hoşlandığı yemle avlarlar. Mesele, böyle oltalara tutulmayacak kadar insanlığımızı terbiye edebilmektedir. (syf 76)

- Bu dünya henüz büyük komik Molière çağından üç adım ileri gitmedi. Daima üstadın ebedi komedyaları tekrarlanıp duruyor. Yalnız sahnenin dekorları değişti. Tarzlar başkalaştı. İnsanın mayası hep o maya... Kötüler daha kurnazlaştı. Birbirine zarar verme ilerledi. Fenalık büyüdü. (syf 77)


*Alıntılar; Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları'nın 2019 senesinin IV.Basımına aittir. 
*Fotoğraf; Ortak okuma arkadaşıma aittir. :)

23 yorum:

  1. Çok keyifle okumuştum ben.. Hüseyin Rahmiden ilk okuduğum kitap demene şaşırdım ama

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O derece Türk Edebiyatına uzağım işte, niye bilmiyorum ama hep uzak kaldım. Umarım bu sene daha çok yazarla tanışırım. :)

      Sil
  2. bende şimdi Hüseyin Rahmiden bir kitap okuyorum bu ayı Hüseyin Rahmi ayı ilan ettim kendimce bu eserini görünce mutlu oldum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel denk gelmiş öyle :) elimde birkaç kitabı daha var, onları da en kısa zamanda okuyacağım, yazarın anlatımını sevdim çok. :)

      Sil
  3. tomris uyardan sonra ne okudun diye girip bakıyoduum. güzel bir kitap okumuşuuun. hüseyin rahmi ve reşat nuri, en sevdiğim iki klasik yazaar. çok kitabını okudum, hepsini sevdim, bütün kitaplarını okuycam. bunu daha okumadıım. sevmene de sevindiiim :) kendisi de hoş biriymiş yaaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa severim seni :)) Ocak ayı verimli geçti, çok güzel kitaplar okudum, bu da onlardan biriydi, diğerlerini de paylaşacağım, üşenmeyip yazıya dökersem. :) Reşat Nuri'yi ben de çok severim, okudukça okuyasım geliyor.

      Sil
    2. üşenmiycen tabisidekiiiii :)

      Sil
    3. Umarım canım, dürteyim kendimi sık sık. :)

      Sil
  4. İş Bankası'nın bu serisini çok beğendim ben de, olmayan kitapları alacağım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, ben de tamamlamayı düşünüyorum, iş bankası serileri güzel oluyor. :)

      Sil
  5. Umarım kapatabiliriz o eksiği zamanla :) O yazını okumuştum, listeme aldım hatta o kitabını da, ben de devam etmeyi düşünüyorum. Beklediğimden daha akıcı bir anlatımdı.

    YanıtlaSil
  6. Lisede okumuştum gerçekten güzel kitap

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, ben de çok beğenerek okudum. Teşekkürler.

      Sil
  7. Bilgilendirmeler için çok teşekkür ederim. Uzun zamandır blog aleminden uzak kaldım ve arkadaşlarımın çalışmalarına göz atma imkanım olmadı. Bundan böyle eskiden olduğu gibi aranızda olmayı istiyorum. İyi çalışmalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuduğunuz için ben teşekkür ederim. Umarım bir daha uzak kalmazsınız, dikkat edin kendinize. İyi günler dilerim. :)

      Sil
  8. Kitaplar çoook, birikti :)

    YanıtlaSil
  9. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları'nın Türk Edebiyatı Serisi olduğunu, buradan önce okuduğum bir blogda öğrenmiştim. Orada da Ahmet Mithat Efendi'nin "Henüz 17 Yaşında" kitabından söz ediliyordu. Bu yayınevi seçkisiyle zaten nitelik çıtasını epey yukarıda tutuyor, bu seriye aldığı kitapların da iyi olduklarına dair bir ön kabulüm var :) Neşeli sevgilerle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ben de bu yayınevinin serilerini çok beğeniyorum. :) Haberimin olmadığı birçok kitapla da tanışma fırsatım oluyor, o açıdan da mutluluk verici. :) Bu arada kullanıcı adınız çok hoşmuş, benden de sevgiler. :)

      Sil
  10. Yanıtlar
    1. Merhaba, senin mesajdan sonra yeni yayın gireyim artık dedim. :) Çok olmuş yazmayalı..

      Sil
  11. Bu kitabı ben de okuyacağım yazarın dilini beğeniyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keyifli okumalar dilerim. :) Yazarın dilini ben de çok sevdim.

      Sil

Diğerlerinden Daima Bir Adım Önde Olanlar :)