13 Kasım 2018 Salı

Tomris Uyar-Yaz Düşleri Düş Kışları



Tomris Uyar, çok merak ettiğim ama bir türlü fırsat bulup okuyamadığım bir yazardı, bir etkinlik kapsamında kitaplarını incelerken arkadaşımla ikimizin de aynı anda iki kitabı gözümüze çarpmıştı, işte biri buydu, diğeri de –Otuzların Kadını- okunma sırasını beklemede. 

Yaz Düşleri Düş Kışları tam da ismiyle kitabın ruhuna yakışır, tam anlamıyla kitabın atmosferini yansıtıyor. 9 öyküden oluşan kitapta insanların sıradan hayatlarına misafir oluyorsunuz, normal seyrinde devam eder gibi görünürken birden insanların düşlerine sapıyorsunuz, yazarın kalemi o kadar samimi ve doğal ki bazen düş mü gerçek mi diye bocaladığınız anlar oluyor. Düşsel yolculukta o kaçışın, hayalin, umut kırıntıların size aynı yaz havasında denizin yüzünüze ılık ılık esmesi gibi hissettirirken aslında gerçeklerin kış mevsimi kadar ayaz ve soğuktan uyuşmuş ellerinizi hangi cebinize koyacağınızı kestirememenin verdiği hisle çaresizliği yansıtıyor. 

Öykülerin her birine eşit mesafede olsam da ilk başlarda kitabın kapağını kapattığımda –Kuskus, Metal Yorgunluğu, Beyaz Bahçede ve Oyun- adlı hikâyelere dair satırların hala zihnimde canlandığını itiraf etmeliyim. :) Her ne kadar anlatımı basit, günlük konuşmalarla ifade edilen satırlar olsa da duygu aktarımı bana karakterin o anki durumunu yansıttı, betimlemeleri abartısızdı ama samimiydi hatta bazı satırlarda bahçede ağaçların altından geçerken onlara dair ifadelerinde burnuma çiçeklerin kokusu da gelmedi değil :) 

Öykülerin bazılarında yarım kalmışlık hissi vardı ama beni rahatsız etmedi, bir öyküsünde yarım kalan bir bina hakkında karakter -bitseydi beğenen az olurdu, şimdi düşleriyle tamamlıyorlar yapının eksikliklerini, yarım yamalaklığında kendi yaşamlarının özetini görüyorlar- şeklinde bir konuşma vardı, bazılarının ardından ben de birkaç şey düşündüm böylelikle :)

Unutmadan bir de bazı öykülerin şiirle harmanlanmış oluşu da hoşuma gitti, şiire mesafeli olan bana böyle düzyazıyla desteklenince daha bir hoş geldi. 

Kısacası, öykü sevdiğimden ve anlatımı bana hitap ettiğinden, benim hoşuma gitti.


Altını çizdiğim satırlardan bazıları şu şekildeydi:


- Birşeylerin bir daha geri gelmemecesine kayıp gittiğini düşündü: adları olmayan yılların, günlerin, birtakım tekdüze mevsimlerin, kışların... (syf. 7)

- +Gelincik, kırmızı bir hayvan mıdır? 
  - Yok canım, diye toparlamaya çalıştı Anneanne. Çiçektir. Renk renk bir cam parçasını andırır. Kış bittiğinde kırlarda görünür. Kırmızıdır, doğru. Düşler gibi. Uzaklardaki bayırlar gibi. (syf. 12)

- (..) güzellik, ölümle içiçe yürür burada. (syf. 19)

- Gerçek öyle çabuk değişiyordu ki, adı konulana, içyüzü anlaşılana kadar dış yüzü tanımsızlaşıyordu. (syf. 22)

- (..) kişinin doğum tarihi pek önemli değil aslında, dünyaya gözlerini açmak daha önemli. (syf. 30)

- Söylentiler birbiriyle çelişiyordu, ama "birbirini tutmayanlar kuralı" burada da geçerliydi: söylentilerin biri yalanlanınca öbürleri gerçek sayılıyordu. (syf. 54)

- (..) her zaman sevdiği kadına dediği gibi ona da "biricik", diyecekti, "en", "tek", "ilk", "son" diyecekti. (syf. 57)

- + Şuramda bir şey sancıyor, dedi. 
   - Yalnızlık, dedim. (syf. 78)



*Alıntılar; Yapı Kredi Yayınları'nın 2018 senesindeki VI. baskısına aittir.
*Fotoğraf; etkinlik ile sayfaları beraber çevirdiğim sevdiğim arkadaşıma aittir.

13 yorum:

  1. Çok güzel yorumlamışsınız benimde listemde en kısa zamanda okuyacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, umarım keyifle okursunuz siz de :) şimdiden düş tadında okumalar :)

      Sil
  2. Oldum olası severim anlatım bir başka olmuş teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben geç tanıştım yazarla, ama çok da sevdim, bundan sonra okumalarımı arttıracağım, çok teşekkür ederim yorumuz için.

      Sil
  3. Benimde henüz okumadığım bir yazar.. Öykü okumayı seven biri olarak bu kitabıda okurum inşallah.. Paylaşımınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olur da okursanız umarım sizin için keyifli bir okuma olur, yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  4. Ya kitap yazıları ne güzel oluyor... :)
    ben de beklerim bloga :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler, evet kitabın dahil olduğu her şey çok güzel oluyor cidden :)
      Uğrarım mutlaka, iyi günler. :)

      Sil
  5. Okumak istediklerimden biri bakalım ne zamana kısmet olacak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım en kısa zamanda fırsat bulursunuz, şimdiden keyifli okumalar. :)

      Sil
  6. Blogunuzu zaman zaman ziyaret ediyorum. Çok güzel çalışmalarınız var. Başarılarınızın devamını dilerim. Benim de daha dört aylık bir blogum var, bu konuda çok bilgi sahibi değilim. Benim blogumu da zaman zaman ziyaret etmek ve yorum yapmak suretiyle desteklemenizi bekliyorum. Herkese iyi çalışmalar dilerim.

    YanıtlaSil
  7. tomris uyar çok severim yaa. bunu da okudum başka kitaplarını daaa :) en çok da günlüklerini seviyom. öykücülerimizden ooo :) dizboyu papatyalar, yürekte bukağı. ay bizim edebiyatta kadın yazarlarımız bi tane yaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok şanslısın :) ben çok geç başladım okumaya, ilkti bu diğerine başlamadım henüz, günlüklerini de alacağım mutlaka, çok teşekkürler. :)

      Sil

Diğerlerinden Daima Bir Adım Önde Olanlar :)