24 Aralık 2018 Pazartesi

Sabahattin Ali- Çakıcı'nın İlk Kurşunu




Yazarın ardında bıraktığı bir sandığın içinden çıkan hikaye, şiir ve yazılarından oluşan bir derleme kitap. Sevdiğim bir yazarın sakladığı sırlarının ortaya çıkması, gizli dünyasına açılan bir pencereden ona bakmak gibiydi. Bazı öyküleri için keşke yayınlamasaydım diyen biri için yayınlamadığı yazılarını gün yüzüne çıkarmak ne kadar doğrudur bilemiyorum ama okuma fırsatını yakaladığım için de kendimi şanslı bulanlardanım. 

Kitabın önsözünde bu kitabın ortaya çıkışına, hazırlanış sürecine ve sunulan içeriklere dair bilgiler veren detaylı ve doyurucu bir önsöz vardı. Bazen okunmadan geçilen bu kısımların kitabı okumaya geçmeden önce güzel bir hazırlık ortamı yarattığını düşünüyorum. 

Kitabın ilk kısmında karşımıza hikayeler çıkıyor, en uzun hikayesi de kitabın adını aldığı Çakıcı’nın İlk Kurşunu’ydu ve ben en çok bunu sevdim, benim için daha bir doyurucuydu, diğer hikayeler kısa olduğundan mıdır ya da benden kaynaklı mı bilmiyorum ama beni etkisi altına alamadı. Bir hikayesi de tamamlanmamıştı, aslında çok malzeme çıkacak bir konusu vardı, eminim ki devamı gelseydi bol betimlemeli ve olaylı bir öykü olurdu. :) 

İkinci kısım şiirlerden oluşuyordu, sol sayfasında kendi el yazısıyla yazılmış, orijinal metinlerin yer alması sağ kısımda da günümüz Türkçesiyle yer almasını çok sevdim, hatta bazı şiirlerin yanına küçük küçük çizimler yapılmış, şiirin içeriğini yansıtan minik figürler ayrı bir güzellik katmıştı. Sabahattin Ali’nin çizim yeteneğini bu kitap sayesinde keşfettim diyebilirim, kitabın sonunda birkaç resim çalışmasına da yer verilmiş. 

Yazarın düşüncelerini anlamada son kısımda yer alan yazılar bölümü en güzel kısımdı. Özellikle kadına dair yaptığı konuşma gerçekten çok anlamlıydı, çok beğendim. Altı çizilesi çok satır vardı. 

Kitabın bir bölümünde de yazmayı planladığı kitap isimleri ve kısaca ne üzerine olacağına dair notlar vardı, keşke yazabilseydi de benim gibi seven okurları da okuma fırsatı bulabilseydi. Bu kitap hakkında diyebileceğim, evet diğer kitaplarına oranla daha az etkileyiciydi ama yazarın yazın dünyasında bir adım daha atmış oldum.


Altını çizdiğim bazı satırlar: 

Hayatta fikirler çok büyük, kafalar çok küçük... (syf. 18)

Ben onun uzak bir işaretiyle derhal hayatımı veririm. 
   Acaba o..
   Bana elini verecek mi?..
   "Hayır..."
(syf. 27)


Hiç kimse hiç kimseyi yükseltmez, herkes kendi kendisini yükseltmek mecburiyetindedir. (syf. 117)

Kadın bir erkeğe varmaz, kadın bir erkeğe verilmez ve bir erkek bir kızı almaz, (almak, vermek) bu tabirler kadını kıymetten düşüren, ona ahkar (en hakir) mahiyeti veren şeylerdir ve her şeyden evvel bu zihniyeti kadınlarımız kafalarından çıkartmalıdır; bilmelidirler ki iki cins birbirleriyle hayatlarını birleştirirken yuvaya getirdikleri aynı kıymette şeylerdir ve koca mal sahibi değil, ortak, hayat ortağı demektir. (syf. 118)

Bize yeni bir hayat getirecek yeni bir nesil, yeni bir hamle, yeni bir dünya görüşü gerek... (syf. 128)

- (..) insan sevmekte de, nefret etmekte de hürdür. (syf. 135)


*Alıntılar; Yapı Kredi Yayınları'nın 2017 senesindeki 18. basıma aittir.

10 yorum:

  1. Sabahattin Ali'nin eserlerine bayılırım..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çok seviyorum, okumadığım birkaç eseri kaldı, her birinden ayrı keyif aldım.

      Sil
  2. Sabahattin Ali'nin çizimlerini ilk kez burada okudum ve şasirdım.

    Eserlerini sağlığında yayınlamayan hatta öldukten sonra yakılmasını isteyen yazarlar konusu biraz mahremiyet ihlali gibi geliyor sanki. Ama ben yayınlanması taraftarıyım. Bu bilgiler yok olup gitmemeli. Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de ilk kez bu kitapta gördüm, yazarın bilmediğim bir yönüydü.
      Eğer basılmasaydı da hiç bilemeyecektim, bencil bir okuyucuyum sanırım, yayınlanmasına içten içe seviniyorum. :) Bence de bilgiler yok olup gitmemeli, yazarı hatırlatan bu paylaşımlar, çok teşekkürler, size de sevgiler.

      Sil
  3. Bu kitabı okuyacağım inşallah. 2019 listemde var. İnşallah sıra gelir. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdiden keyifli okumalar dileyeyim ben de o zaman. :)

      Sil
  4. En sevdiğim yazarlardandır kendisi... paylaşıma teşekkürler... İzle butonu olsaydı keşke...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de çok sevdiğim yazardır kendisi, keşke daha çok yazabilseymiş derim her okuduğumda, bu kitabında da yazmayı planladığı eserler kısmı vardı, onları da okuyabilseydim dedim. yine. Sizi takibe aldım ben de, çok teşekkürler.

      Sil
  5. heey sırayla okuyom bu yazarı, okurum bunu daa, duymamıştııım :)

    YanıtlaSil

Diğerlerinden Daima Bir Adım Önde Olanlar :)