11 Temmuz 2019 Perşembe

Mary Shelley__Frankenstein




Herkesin yolu bir şekilde Frankenstein ile kesişmiştir: Kimisi kitabını okumuştur, kimi filmini izlemiştir, hiç olmadı bu eylemleri gerçekleştirenlerin anlatımlarından bir kulak aşinalığı olmuştur. Ben de 3. grup arasında olanlardanım. Ne tam anlamıyla filmini izledim ne de kitabını alıp okuyabildim, her zaman aklımdaydı, arkadaşımın hediye edişiyle nihayet okuyabildim, artık filmini de tam anlamıyla izleyebilirim. :)

Kitapların önsözlerini okumayı çok seviyorum, bu kitapta da hem yazarın hayatıyla ilgili hem de eserin çıkışına dair bilgileri edinmem dolayısıyla en keyif aldığım önsözler arasında yer aldı.

Kitaptan beklentim yüksekti, beklediğimi de fazlasıyla aldım diyebilirim. Kitabın girişi mektuplardan oluşuyordu, en sevdiğim kısımlardı diyebilirim. Duyguların en yoğun ve en dolambaçsız yansıtıldığı satırları içerirler. Hele bir de bu duyguların arasına serpiştirilmiş, ne zaman ortaya çıkacağı merakla beklenen bir gizin izleri de varsa, tadından yenmez. :) Döneme dair yaşanılan atmosferi ve bulunulan yerleri anlatan bol betimlemeli satırları okurken hem keyif aldım hem de ne zaman Frankenstein ile tanışacağım diye de sabırsızlandım. Hoş kendi değil sahibinin adıymış, bunu da kitapla öğrenmiş oldum.

Victor Frankenstein’ın birbiri ardına kovalayan günlerin ve uzun çabaların ardında orta çıkardığı dev yaratık ile tanışmamın ardından sayfalar su gibi akıp gitti. Victor, üzerinde çalışmalar yaparken ne bekliyordu ve aslında ortaya çıkan sonuç neden kendini bu denli ürküttü bilmiyorum ama yarattığı canlıyı terk ettiği satırlardan sonraki her bir sayfayı soluksuz okudum diyebilirim. Yalnız başına bilmediği bir dünyada tek başına kalan canlımızın yaşadıkları ve aslında bir yere ait olabilmek için ne fedakarlıklarda bulunduğunu okuyup ardından yaşadığı bir dizi olaydan ötürü yaratıcısının karşına çıkmasına tanık oluyoruz.

Yalnız şunu söylemeden geçemeyeceğim; böyle gizemli ve kesin bir şey olacak şimdi diye tedirginliğin hissedildiği bir havanın hakim olduğu bir kitapta bu kadar çok üzgün, mutsuz ve kızgın hissedeceğimi düşünmezdim. Beni çok etkiledi, duygu geçişleri çok başarılıydı.
Sevgi ve nefretin aslında bir terazi gibi olduğunu ve en ufak bir davranışın ibrenin yönünü telafisi olmayacak denli yıkıcı bir şekilde döndürebileceğini o kadar güzel yansıtmış ki, iyi ki okumuşum.


Altını çizdiğim, sevdiğim satırlardan birkaçı:

- Güneşin hiç batmadığı bir diyarda imkansız olan ne var ki ? (syf. 23)

- Kalbimin beni göklere çıkaran bir coşkuyla parıldadığını hissediyorum çünkü değişmez amaç kadar zihni yatıştırmaya katkıda bulunan hiçbir şey yoktur. (syf. 23)

- Dünya, yanıtını bulmak için yanıp tutuştuğum bir gizemdi benim için. (syf. 52)

- Kalabalıktan kaçınıp az ama öz insana sımsıkı bağlanmak vardı doğamda. (syf. 53)

- Hayatın karşımıza çıkardığı çeşitli olaylar, insan doğasının duyguları kadar değişken değildir. (syf. 80)

- Duygularımız ne kadar da değişken, en büyük acıları çekerken bile yaşama sevgiyle nasıl da sarılıyoruz? (syf. 229)

- Vicdan azabı, aşırı kederin bazen insana verdiği huzuru zehirler. (syf. 252)



*Alıntılar; Dex Kitap'ın 2018 senesi I.Basımına aittir.

8 yorum:

  1. Geçen haftalarda Frankestein'in çizgi romanını yorumlama fırsatım olmuştu. Paylaşımınıza denk gelmek sevindirdi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çizgi romanını sizde görmüştüm ben de, umarım okuyabilirim onu da.

      Sil
  2. Gotik kulübümüzde sıkça adı geçen bir eser Frankestein... O yüzden hemen dikkatimi çekti ve keyifle okudum yazını :) Evet Frankestein kendi adı değilmiş ben de çok şaşırmıştım. Gruptaki konuşmalardan gördüm aslında ben de itiraf ediyorum 3. gruptayım :) Çizgi romanı varmış bunun daha kolay okurum diye onu okumayı düşünüyordum kitap biraz kalın gözükmüştü gözüme. Kitabı sen nasıl buldun o konuda kolay okunabilir mi? Su gibi gitti demişsin gerçi akıcıydı o zaman aa bir de çeviriyi soracaktım gruptakiler çeviriyi beğenmemişti. Sen kimin çevirisiyle okudun ve memnum kaldın mı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, yazımı keyifli okumana sevindim. :) Kitap kolay okunuyor ama Frankenstein ile olan kısımlara gelene kadar 100'ü geçkin sayfa okuyorsun, o kısımlarda da aileyi ve dönemi tanıyorsun baya bir, belki o kısımlar sana durağan gelebilir. Sıkılmayı yaşarsan oralarda yaşarsın. Sonrasında olaylar geliştikçe okuma hızın da yükselişe geçiyor. :) Ben Dex Yayınevinden okudum. Barış Emre Alkım çevirisiydi, ben memnum kaldım. :) Birçok yayınevi var kitabı basan, gruptakiler hangisini denedi acaba, diğerleri hakkında da fikrim yok açıkçası. :)

      Sil
  3. ay nefis roman tabiii. kısa da yaa. türkçe okudum ingilizce okudum filmi de güzel. mükemmel kısa roman yaa. dracula yı da okuuuu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dracula dedin iyi dedin Deep'cim :) Hemen not edeyim, eminim o da çok güzel bir okuma olacak. :))

      Sil
  4. ENTERESAN BİR KİTAP. ÇOK TEŞEKKÜRLER.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim, gerçekten de öyle, tavsiye ederim. :)

      Sil

Diğerlerinden Daima Bir Adım Önde Olanlar :)