28 Temmuz 2019 Pazar

Michael Ende__Momo




Herkes okudu, bir ben kaldım okumayan sanırım diye hissettiğim nadir kitaplardan biriydi Momo. Nihayet ben de okuyanlar arasında yerimi aldım. 

Momo, öyle samimi. öyle doğal ve içten ki, çocuk kitabı denmesi belki de sırf bu yüzden olabilir. Büyüklerin telaşından, sıkıcı ve tekdüze uğraşlarından, sırf sırasını savmak adına birçok işi zevk almadan yapmalarından çok uzak bir kitap. 

Kitap, sürekli yetmediğinden yakındığımız 'zaman' dan bahsediyor. İnsanların zamanlarını nasıl kullandıklarından, günlük telaşlarına yetişmek adına ne tür değerlerini yitirdiklerinden, aslında bütün uğraş ve çabalarına rağmen başladıkları noktadan uzaklaşmak şöyle dursun bir labirente hapsolmuş gibi hissetmelerinden bahsediyor. 

Yazar, vermek istediklerini küçük kız çocuğumuz Momo ile bize aktarıyor. Çok yakın iki dostu Beppo ve Gigi, her gün yanına uğrayan mahallenin çocukları ve diğer sakinleriyle birlikte bize bir fantastik anlatım sunuyor. Anlatım her ne kadar fantastik olsa da aktarılan düşünceler yadırgamayacağınız kadar gerçekçi. 

Kitapta en sevdiğim kısım; çocukların Momo'nun yanına gittiklerinde, kendi başlarına kurdukları oyunları okuduğum satırlardı. Onların hayal güçleriyle sürekli değişen ve sonu dümene kimin hayali geçerse o tarafa savrulacak olan sürpriz sonlu maceralar. Çocukluğuma gittiğim zamanlardı benim de, sokak aralarında uzun saatler oynadığım ve zaman sanki durmuşçasına oyuna doyduğum zamanlar.. Şimdi bakıyorum da tüm günüm hiçbir şey yapmadığım halde koşturmuş gibi hızlı akıyor. Aynı kitapta da denildiği gibi aslında, ben zamandan tasarruf etmeye çalıştıkça aslında zaman hızla azalıyor. :)

En güzel kitaplar çocuklara yazılanlar oluyor sanırım. Her ne kadar çocuk kitabı diye geçse de aslında biz büyüklerin okuması gereken bir kitap, çünkü çocuklar zaten kitapta verilmek istenenleri hayata geçiriyorlar, hayatlarını öyle yaşıyorlar. Bizim biraz nefes almamız ve kendi içimizdeki çocuğa merhaba dememiz gerek. :)

Tavsiye ederim.

Altını çizdiğim bazı satırlar;

- Bir insanın çok dostu olabilir ama insan, onların içinden bazılarını kendine daha yakın bulur ve onları daha çok sever. (syf 41)

- Beppo'nun sorulara yanlış bir cevap vermemek için bu kadar uzun düşündüğünü bilirdi, çünkü Beppo'ya göre, dünyadaki bütün anlaşmazlıklar kasıtlı ya da kasıtsız, aceleye getirilerek söylenmiş birtakım yalan yanlış sözlerden kaynaklanıyordu. (syf 42)

- (..) zaman, yaşamın kendisidir. Ve yaşamın yeri yürektir. (syf 65)

- Bütün yaşam bir hikayedir ve biz de onun içindeyiz. (syf 115)

- İnsanlar kendilerini korkutan şeylere çok daha çabuk inanıyorlar. (syf 179)

- Kör bir insan için gökkuşağının renkleri ve sağır bir insan için kuş sesleri nasıl boşunaysa, bütün bir yürekle algılanmayan zaman da öyle boşa gider, kaybolur. Ama ne yazık ki, düzgün çarpmasını bildiği halde kör ve sağır olan nice yürekler vardır. (syf 179)


*Alıntılar; Pegasus Yayınlarının 2017 senesindeki I. Basımına aittir. 

14 yorum:

  1. Momo'yu 40 yaşında okudum. Aynı yaşlarda bir grup arkadaşlarla da kitabın kritiğini yapmıştık. Bu kitabın çocuklardan daha çok yetişkinlere söyleyeceği şeyler var.
    Blogumda yer alan (populer yayınlar arasında) "Yorgun Düşen Atlar" başlıklı öykümün sonlarına da konuk olmuştu Momo. Merak ederseniz beklerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de öyle, büyüklerin okuması gerekiyor. Çocuklar zaten en güzel şekilde yaşıyorlar, hayallerinden vazgeçmiyorlar. :) Yazınıza bakacağım, çok teşekkürler. :)

      Sil
  2. heey en sevdiklerimden biri. bi de pal sokağı çocukları. senin sevmene de çok sevindim. ay ne tatlıydı momo ve yaptıklarııııı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet gerçekten de çok tatlıydı. :) Keyifle okudum resmen. Pal Sokağı Çocukları da listemde okuyacağım inşallah, sen sevdiysen ben de severim. :)

      Sil
  3. Harika kitap, uzun zaman önce malumat sahibi olduğum bir kitaptı. Ben de tanıtımını yapmayı düşünüyordum. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de iyi ki okumuşum dedim. Sizin de tanıtımınızı bekliyorum o halde, sizin bakış açınızla da okumak isterim. :)

      Sil
  4. Ya hala okuyamayan bir de ben kaldım sanırım :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O hissi iyi biliyorum, hala birçok kitapta yaşıyorum. Umarım siz de okuyanlar kervanına katılabilirsiniz. :)

      Sil
  5. Büyüklere masallar tadında çocukça anlatımla derin bilgiler içeren bir kitap. Ben de çok severek okumuştum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, ben de çok severek okudum. İyi ki de bu yaşlarımda okumuşum, çok güzel bir öz eleştiri oldu benim açımdan. :)

      Sil
  6. Merhaba takipteyim artık :) ben de okumadım hala fırsat bulup. Artık okumanın vaktidir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, ben de sizi takipteyim artık. :) umarım siz de beğenirsiniz. Keyifli okumalar. :)

      Sil

Diğerlerinden Daima Bir Adım Önde Olanlar :)