11 Ocak 2020 Cumartesi

David Grossman__Bir At Bara Girmiş




Çok değişik bir okuma deneyimi oldu benim için. Hani bazı kitapları okursunuz ve sevdiniz mi sevmediniz mi son sayfaya kadar net karar veremezsiniz, işte öyle bir kitaptı. 

Roman, bir stand-up’çının sahneye çıktığında neler anlattığı üzerine kurgulanmış. Gösterinin kahramanı: Dovaleh. Bir gün yıllardır görüşmediği hâkim olan arkadaşını arayarak gösterisini izlemesini ve sahnedeki kendisi hakkında düşüncelerini ona iletmesini istiyor. Neden çağrıldığını bilmemenin verdiği merakla hâkim arkadaş gösteriye gidiyor ve böyle ikisinin anlatımıyla gösteri başlıyor. Ben de kendimi bir mekâna bir şeyler içmeye gidersiniz ve arka fonda varlığını bilmediğiniz ama sırf oraya gittiğiniz için katıldığınız etkinliklerden birindeymişim gibi hissettim. Dovaleh’ın gösterisi için sandalyemi çektim ve kitabı okumaya başladım. 

Kendisini izleyenlere takılarak başlayan bu gösteri fıkralarla ve onlardan aldığı tepkilere verdiği cevaplarla devam ediyor. Fıkraların bazıları hatta birçoğu gerçekten de komik değil, bunu kabul ediyorum ama Dovaleh’ın onları anlattıktan sonraki tepkileri, beklentileri ve düşünceleri sizi mekânı terk etmekten alıkoyuyor. En azından benim için öyle oldu. Özellikle de Dovaleh sahne üzerindeki olayları size aktarırken, seyirciler arasında olan arkadaşının diğer seyircileri gözlemlemesi ve onlar üzerine yorumlar yapması sizin daha net çıkarımlar yapmanızı sağlıyor. 

Kitap bu seyirde ilerlerken anlatılan fıkraların gerçekçilikleri de bir yerden sonra artmaya başlıyor, daha çok güldürmekten ziyade aslında hüznün yer aldığını konulara geçiş yapıyor. Kendi hayatından ve ailesinden verdiği kısa örneklerle de okuyucuda merak duygusu oluşmaya başlıyor ve kitabın yarısından sonra ise gösteri birden Dovaleh’ın hayatında önemli bir yere sahip olayın anlatılmasına geliyor. Kitabın bu kısımları beni daha çok bağlayan noktaydı, çünkü hâkim arkadaşın da o olayın geçtiği yerde olması ve içten içe kendisine sataşmasından korkması, acaba arka planda ne var dedirtiyor? Basit ama insanı meraklandıran bu kurgu da işte beni kitaba bağladı. 

Komediden çok trajediye dönüşen bu süreç, daha çok iç hesaplaşmaların olduğu bir hayat travmasını gözler önüne seriyor. Dovaleh’ın merkezde olduğu ama etrafındaki herkesin nasibini aldığı bir hesaplaşma bu. Benim en çok sevdiğim kısımlar da bu satırlardı. 

Dovaleh her ne kadar kendisi için önemli olan bu olayı anlatırken seyirciyi de kendisine bağlamak istiyor ve şakalardan, fıkralardan yararlanmaya çalışıyor ama yine de birçok seyircinin mekânı terk etmesine engel olamıyor. Onunla gönül bağı kurulabilen bir avuç seyirciyle- ki onlardan biri de benim- bu gösteriyi tamamlıyor. Bu yüzden de tavsiye etmekten çekineceğim kitaplar arasına koydum kendisini ama ben mekânı terk etmeyip gösteriyi tamamladığı için memnun olanlardanım. :)

Altını çizdiğim satırlardan bazıları şu şekildeydi:

Kendi kendisini incitmekte bu kadar başarılıyken başkasına neden gerek duyduğunu merak ediyorum. (syf 16)

- Söylediklerini dinlemek bazen kitap okumak gibiydi. (syf 67)

- Soru sormayı da dinlemeyi de biliyordum. (syf 115)

- Aşk sarhoşuydum; kurtuluş hissi gibi bir şey ve uykusuzluk başımı döndürüyordu. (syf 115)

- Kendimi o kadar az anlıyorum ki... Şu son yıllarda kendimi anlamadaki aczim her geçen gün katlanarak artıyor. (syf 133)

- Kafam bin türlü düşünceyle alev alev yanıyor, her şey unufak oluyor, eziliyor, beynimin içi çarşamba pazarı gibi karman çorman, aynı anda o kadar çok düşünce fink atıyor ki, kendi aklımın yolunu bulamıyorum bir türlü. (syf 145)
- İnsanların dünyadaki günleri sayılıdır, unutma, sen sen ol, o sayılı günleri onlar için hoş kıl. (syf 152)

- Belki bir saatten de azdı, on beş dakikaydı belki, tam emin değilim, insan çocukken zaman da farklı oluyor. (syf 174)

- (..) sevgili Fernando Pessoa'mızdan alıntı yaparak şöyle fısıldadığını duyabiliyorum kulağıma: 'Bütün olmak için, var olmak yeter de artar.' (syf 214)


*Alıntılar; Siren Yayınlarının 2019 senesindeki IV.Baskısına aittir.

14 yorum:

  1. ahaha yazı sürpriz sonlu oldu benim için, böyle bir kitabın bir trajedi barındıracağı hiç aklıma gelmezdi :D Çok ilginç bir kitaba benziyor ismi bile ilginç geldi :) yine harika bir tanıtım olmuş eline sağlık canım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de öyle, garip bir kitap :) Kitap hakkında ne desem bilemedim, beğenen kadar beğenmeyeni de o kadar fazla ki. Çok teşekkür ederim canım tatlı yorumun için. :)

      Sil
  2. Çok merak ettiğim bir kitap aslında bu.
    Kaç kere alacaktım araya başka kitaplar girdi.
    Şimdi görünce aklıma geldi yine.
    Doğum günü vesilesi ile kendime okkalı kitap alışverişi yapacağım ve bu kitabı temin etmeye çalışacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de o kadar çok karşıma çıkıyordu ki, hatta okunması gereken kitap listelerinde yer alıyordu, o zaman dikkatimi çekmişti.
      Beğenmeyenler fazlasıyla mevcut ama ben bir cümleden bile bir kitaba bağlananlardan olduğum için yine sevdim.
      Şimdiden mutlu yaşlar dilerim, kitap alışverişi de çok keyifli geçsin. :)

      Sil
  3. hımms ilginçliymiş evet bilemedim ben de valla. ay stand up deyincee, bir efsane var, seinfield, dizi, kaçırmaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Abim çok sever o diziyi, beraber izlerdik. Aslında en baştan alabilirim, iyi hatırlattın, sağ ol Deep, izleyeyim. :)

      Sil
  4. heeey seni mimlediiim, zamanın olursaa ve yapmak istersen yapsan yaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, hemen okuyacağım ve bu akşam yapmaya çalışacağım. :)

      Sil
  5. Okumadığım bir kitap konusu da enteresanmış..
    Komediden drama dönüşmüş konu sanki,merakta ettim aslında:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, beklentilerimin tam tersi bir gösteriye dönüştü. :)
      Konu olarak ilginç ama işleyiş tarzını sevmeyeni de çok.

      Sil
  6. Thank you so much, I follow you too :)

    YanıtlaSil
  7. Genelde yıl sonunda kitap sitelerinin okunması gereken kitaplar listelerinde yer alıyordu, denk gelmişsinizdir. :) illa alınıp okunmalı bir kitap değil bence de, okunmayı bekleyen daha güzel kitaplar var. :)

    YanıtlaSil
  8. Çok merak ettiğim bir kitaptı gerçekten teşekkür ederim. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim asıl zaman ayırıp okuduğum için, umarım yardımcı olmuştur. :)

      Sil

Diğerlerinden Daima Bir Adım Önde Olanlar :)