17 Haziran 2019 Pazartesi

Kazuo Ishiguro'dan Günden Kalanlar


Nobel ödüllü yazarımızın okuduğum ilk kitabıydı. Kendisini geç tanıdığım için her ne kadar çok üzülsem de açıkçası çok da doğru bir zamanda yollarımızın kesiştiğini düşünüyorum. Daha önce okusaydım belki de cümlelerinden bu kadar keyif alamazdım. Hoş belki de alırdım ama sevdiğim cümleleri erkenden bitirmiş olmanın şimdi üzüntüsünü yaşıyor olurdum. Sonuç olarak içimde yine de bir şeylerin pişmanlığının kırıntısını yaşamaktan kendimi alıkoyamayacağım kesin. Öyle ya da böyle. Gelgitlerimi bir kenara bırakırsak aslında kitabın atmosferi de böyleydi. Söylenenlerden çok söylenmeyen cümlelerin, yaşanan olaylardan çok yaşanmadık anların ya da anladıklarımızdan çok hissedemediğimiz duyguların satırlarda hayat bulmasıydı. 

Kitap, başuşağımız Stevens’ın yeni işvereni için arzu duyduğu düzeni oluşturmak için geçmişte birlikte çalıştığı eski kahyasını ziyarete gitmesini ve bu yolculukta hem geçmişe yolculuk yapıp yaşadığı dönem hakkında bilgi vermesini, dönemin ünlü kişilerine anılarında yer verip siyasi durumu gözler önüne sermesini hem de anın verdiği doğa güzellikleri üzerine uzun uzun göz dolduran betimlemelerle eşsiz gezinti fırsatı sunmasını okuyorsunuz. 

Kitap, sayfaları size birbiri içine geçmiş ayna hissiyatı veriyor, demek istediğim aslında sadece başuşağımız Stevens’ın salt düşüncelerine değil, aksine her karşılaştığı birinin anısıyla onun hareketleriyle gelişen başka bir düşünceye geçiş yaşıyorsunuz. Bazen hislerin hangisi gerçek kestiremiyorsunuz ya da ifade edilmeyen bir duyguyu hissettiğinizde acaba doğru mu hissettim diye aklınızdan geçiyor, emin olamıyorsunuz, çünkü Stevens biraz da kapalı kutu gibi, sadece iş odaklı olduğu için duygularını aldırmış gibi davranıyor. :)

Belli bir olay örgüsü yok, bu da aslında durağan bir okuma olacağının habercisi ama nedense ben bu tarz kitapları sevdiğimden midir nedir yine de son sayfaya kadar bir heyecanla okudum. Belki de, kahyanın yanına gidene kadar anlattıklarının kitabın sonunda nasıl bir sona karşılık geleceğini düşünüp durmamdan kaynaklı olabilir. Düşündüğüm gibi bitti ama hani bazen olacaklardan eminsinizdir ama yine de bir umut belki dersiniz, o hissi yaşadım, kitabı kapattığımda bir süre en başa dönüp olaylar şu şekilde olsaydı neler olabilirdi diye düşünmeden edemedim.

Kısacası, ben kitabı çok sevdim, yazarın diğer kitaplarını da okumayı düşünüyorum. Bu kitabın bir de filmi varmış, sevgili Deep'im sayesinde öğrendim, çok teşekkür ederyim buradan tekrardan. :) Bir de filmi izleyip kendi kafamda canlandırdıklarımla ne kadar benzermiş onu göreceğim. :)

Altını çizdiğim bazı satırlar:

* Herhangi bir dış etken sizi oldukça tesadüfi bir şekilde uyarmadıkça, aklınız başınıza gelmez. (syf. 14)

* Bizim toprağımızın güzelliğini ayrıcalıklı kılan şey, tam da bu apaçık çarpıcılığın ya da göz alıcılığın yokluğudur. Önemli olan, o güzelliğin dinginliğidir; aşırıya kaçmaması, ölçülü oluşudur. Toprak, güzelliğinden, büyüklüğünden haberdardır sanki, bunu avaz avaz haykırmaya gerek duymaz. (syf. 29)

* Yaşamımın geri kalanı bir boşluk olarak uzanıyor önümde. (syf. 47)

* Doğrusu, bugünün dünyası çok karmaşık ve güvenilmez bir yer. (syf. 128)

* Ama falanca olay farklı sonuçlansaydı neler olabilirdi diye durmadan tahmin yürütmenin ne anlamı var ki? İnsan muhtemelen ruh sağlığını bozar böyle. (syf. 152)

* Deniz havası iyi gelir insana. (syf. 202)

* Yaşamımız pek de dilediğimiz gibi çıkmadıysa durmadan geriye bakıp kendimizi suçlayarak ne kazanabiliriz ki? (syf. 205)



* Alıntılar, Yap Kredi Yayınları'nın 2018 senesi X. Basımına aittir.

14 yorum:

  1. teşekkürler paylaşım için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaman ayırdığınız için ben teşekkür ederim.

      Sil
  2. Bende yani tanıştım yazarla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha bir sürü tanışacak yazar var, bekleyen.

      Sil
  3. Bir kitabı okuyup bitirdikten sonra, "ben bu kitabı çok sevdim" diyebilmek kitaplara kaçanlar için, kitap tutkunları için büyük bir mutluluk. Son zamanlarda karşıma çokça çıksa da, yazarın kitaplarını henüz okumadım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, kitapla aranızda duygusal bir bağ oluşuyor ve eski dostu anar gibi birçok ortamda okuduğunuz kitapları anıp keyifli zamanlar geçirebiliyorsunuz. Umarım siz de tanışırsınız bu yazarla bir gün, benim de karşıma çıkan o kadar çok kitap var ki, azalmaktan çok artıyorlar her geçen gün. :)

      Sil
  4. işiguro, murakami, mişima. üç büyük yazar yaa. günden kalanlar. eveet yaa incelikli roman. bak filmi mükemmel yaa. ay şimdi dee, beni asla terketme okuuu sona da filmini izlee hihihi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayy iyi ki yazdın Deep, filmi dün akşam izledim, aşırı beğendim, çok teşekkür ederim. Kitaptan uyarlanan filmler çoğu zaman bana eksik gelir ama bu aksine birebir her duyguyu, olayı yansıtmıştı. Hopkins çok beğendiğim aktördür zaten, tekrardan çok sağ ol. :) Mişima okumadım hiç, özellikle okumalısın dediğin kitabı varsa öğrenmekten mutlu olurum. Dediğin kitabı da not ettim. :)

      Sil
    2. yaz ortasında ölüm :)

      Sil
    3. Not ettim. Bunu okuyacağım, en kısa zamanda. :)

      Sil
  5. Alıntılar çok güzelmiş. Kitabı ve filmi merak ettim notumu aldım. Tanıtım için teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim okuduğunuz için, umarım keyifle okur ve izlersiniz siz de. :)

      Sil
  6. Dur ben de bu kitabı okuyayım. Bitirdikten sonra iyi ki okumuşum mutluluğunun yerini hiç bir şey tutmuyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitap sizinki gibi dikkat çekici değil ama onu belirteyim, durağan bir havası var. :) Evet, o mutluluk zaten kitaplara daha çok bağlıyor insanı.

      Sil

Diğerlerinden Daima Bir Adım Önde Olanlar :)