13 Ekim 2018 Cumartesi

Harper Lee-Bülbülü Öldürmek



Bazı kitaplar okunmak için geç kalınmıştır ama konu olarak aslında hala yabancılık çekmezsiniz, işte onlardan biriydi bana göre. Evet daha önce okumalıydım dedim, neden ertelemişim ki diye düşündüm ama konu olarak aslında geçen yılların pek bir şey değiştirmediğini de gördüm.

Çocukların gözünden yazılan kitaplara bayılıyorum, belki de süssüz ne olursa gerçekçi şekilde yalan-dolan olmadan açıkça gözler önüne serildiği için olabilir. Bu kitapta da yaşanılan ayıbı bir çocuğun gözünden görüyorsunuz.

Konu olarak ırkçılık karşınıza acımasızca çıkıyor. Siyah-beyaz kavramını net olarak satırlarda görüyorsunuz. Siyahi olmamanın bir lütuf olarak görüldüğü satırları, insanlık dramı olarak okuyorsunuz.

Bir de bir karakter var ki Atticus-olayı anlatan Scout'un babası, ne güzel bir yüreğin var diyor insan. Kendine zarar verecek bir şeyde bile sırf evlatlarının güveni zedelenmesin diye her şeye göğüs geren bir baba.

Kitabın çevirisini de dilini de çok sevdim, bazı dipnotları insanı dönem hakkında aydınlatıyor, bu da olayın içine daha rahat girmenizi sağlıyor. Yer yer kızdım, bazen meraklandım, birçok satırda da gülümsedim. Söylenecek çok şey var aslında ama daha fazla ipucu vermemek adına susuyorum. :)

Tavsiye ederim.

Altını karaladığım bazı satırlar şu şekildeydi:

- Öğreneceğin şeylerin çoğunu kitaplardan öğrenmeyeceksin. (syf. 26)

- (..) ama başka insanların yüzüne bakabilmek için ilk önce kendi yüzüme bakabilmeliyim. (syf.135)

- Çoğunluğa bağlı olmayan tek şey insanın vicdanıdır. (syf. 135)

- İnsanlar genelde neyi görmek istiyorlarsa onu görür, neyi duymak istiyorlarsa onu duyar. (syf. 220)

- "Galiba ben büyüyünce soytarı olacağım," dedi Dill. Jem'le ikimiz yürümeyi bıraktık. 
   "Evet efendim, bir soytarı," dedi. "Dünyada başka insanlar için yapabileceğim hiçbir şey yok, gülmekten başka, işte bende bu yüzden bir sirke katılıp gülmekten öleceğim".
   "Ters söylüyorsun Dill," dedi Jem. "Soytarılar kederlidir, insanlar onlara gülerler".
(syf. 272)

- Bizim mahkemelerimizde, beyaz adamın dünyasıyla siyah adamın dünyası karşı karşıya geldiğinde, her zaman beyaz adam kazanır. Bu ne kadar çirkin olursa olsun hayatın bir gerçeği. (syf. 278)

- Hayatımdan çıkıp gitti ama aklımdan çıkmış değildi; onu özledim. (syf. 301)


*Alıntılar, Sel Yayıncılık'ın 2016 senesindeki 17.baskısına aittir.

15 yorum:

  1. Okuma listemde olup sırası gelmeyen kitaplardan. Hatta bazı yerlerde bu kitabın zor okunanlardan olduğunu okumuştum ama siz baya sevmişsiniz. Dur ben bunu öne alayım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zor okuyan bir kişiye rastlamıştım, ona da çok şaşırmıştım, sanırım zamanı değildi onun için, bazı kitapların doğru zamanı olduğunu düşünüyorum, kitaplarınıza bakınca ben zorlanacağınızı düşünmüyorum, umarım yanılmıyorumdur. :)

      Sil
    2. Yok yok ben kitabı Sineklerin Tanrısı ile karıştırdım. Onu okumak üzereyken vazgeçip bu kitabı okumuştum.. Güzel kitap bu, herkes sıkılmadan okuyabilir

      Sil
    3. Beğendiğinize sevindim, o zaman diğer ertelediğiniz için de şunları söyleyebilirim; çok yoğun zamanıma denk gelmesine rağmen ben severek okumuştum, bazı bölümler yavaş ilerliyordu evet ama beni rahatsız edecek boyutta değildi, Mina Urgan'ın çevirisi olmasını da ayrıca sevmiştim. Çok ertelemeyin bence onu da, :)

      Sil
  2. güzelbir yapıta benziyor. En kısa zamanda okurum ben bu kitabı..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım beğenirsiniz, anlamlı bir konusu vardı.

      Sil
  3. Benimde okumayı istediğim kitaplardan. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi ki okumuşum deme hazzını da yaşarsınız umarım okuduğunuzda :) ben teşekkür ederim asıl,, sevgiler. :)

      Sil
  4. Bende çocukların gözünden yazılan kitapları çok seviyorum. Tavsiyeniz için teşekkürler en kısa zamanda okuyacaklarımdan oldu ::)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım siz de benim gibi beğenirsiniz, şimdiden keyifli okumalar dilerim. :)

      Sil
  5. Okuma listemde olan bir kitap. En kısa zamanda okuyacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keyifli okumalar dilerim. Beğeneceğinizi düşünüyorum. :)

      Sil
  6. Merhaba, blogunuzu ziyarete geldim. Benim blogumu yorum ve ziyaretinizle desteklerseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
  7. heey bu roman var yaaa, dünyada ingilizce konuşuln ülkelerde en çok okunan ve basılan ikinci kitapmışş :) birinci ise dickens, iki şehrin hikayesi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok okunan olduğunu duymuştum ama sıralama olarak bilmiyordum. Hem birinciyi hem de ikinciyi severim, beğendim. :)

      Sil

Diğerlerinden Daima Bir Adım Önde Olanlar :)