3 Ekim 2018 Çarşamba

Marcel Proust- Swann'ların Tarafı / Kayıp Zamanın İzinde-Birinci Kitap)




Kayıp Zamanın İzinde serisinin ilk kitabıydı, gerçekten de öyle bir anlatım ki her karakterle varlığınızı hissedip onlarla duygunuzu dışa vuruyorsunuz, bazen de onların duygularının ağırlığı altında zamanda kaybolup görünmez olmak istiyor ve okuyucu kimliğiyle onların duygularını sadece içinizde hissedebiliyorsunuz. Sanki kelimeler değil de duygular dizilmiş satır satır, her karakterle de hayat bulmuş o ifadeler. 


Karakter dağılımı o kadar idealdi ki hiçbiri birbirinin önüne geçemiyordu, hani bir oyun seyredersiniz bütün oyun boyunca gördüğünüz kişinin anlatımlarından çok biri sahneye çıkar ve tek cümle kurar, sizi en zayıf noktanızdan yakalar ve koca oyun boyunca sizi büyüsü altına alır, burada da önemsizmiş gibi kısa süreli sahneye çıkan karakterler de öyle cümleler kuruyor ki 'işte bu!' diyorsunuz. 


Kitap hakkında olumsuz en çok söylenenler; uzun uzun cümleler ve sonu gelmez betimlemeler olduğu ifadesidir. Evet, bunu kimse inkar edemez, gerçekten de uzun bir paragrafın, virgüllerle birbirini takip eden uzun ifadelerle dolu olduğuna sık sık rastlıyorsunuz. Benim katılmadığım nokta ise bunların anlaşılmaz ve de çok sıkıcı olması. Tabi bu da zevk meselesi. Ben ayrıntılı betimlemelerin, anlatılanları tam anlamıyla gözümün önünde canlandırabilmeme fırsat tanıdığı için seviyorum. Şu da bir gerçek ki, basit bir bulutun, havanın, ıhlamur çayının ve bunun gibi bir sürü her an hayatımızda var olan olay ve durumların başka bir kavramla bağdaştırılarak size aktarılması, o duyguyu sizde uyandırması göz ardı edilecek bir yetenek değil.


Birebir aynısı değil de aklımda kalan kadarıyla kitabın bir yerinde şöyle bir cümle vardı; 'annemin masada anlattığı olay ıssız bir çölü andırırken birden ondan bahsetmeye başlamasıyla mevzu o ıssız çölde esrarengiz bir çiçeğin açmasına dönüştü.' Bana göre, duygudan, derinlikten uzak bir çok kitap arasında Proust da betimlemeleriyle ruhumuzda açan bir çiçek. :) 


Kitapta altı çizilesi çok yer vardı ama benim için şurada dursun dediğim satırlar; 


-Akşam odamda uyuyamadan, tek başıma geçireceğim sıkıntılı saatleri düşünmek istemiyordum; ertesi sabah unutmuş olacağıma göre, bu saatlerin hiçbir önemi olmadığına kendimi ikna etmeye, bir köprü gibi, beni önümdeki korkunç uçurumun ötesine geçirebilecek, geleceğe ilişkin düşüncelere tutunmaya çalışıyordum. (syf.32)

-Evimde gereksiz eşyaların hepsi var şüphesiz. Sadece gerekli olan şey eksik: buradaki gibi kocaman bir gökyüzü parçası. Hayatınızın üstünde hep bir gökyüzü parçası bulundurmaya çalışın. (syf.86)

-Hayatı önemsemediklerini mi ? Peki hayatı önemsemeyeceksek, neyi önemseyeceğiz? Hayat yüce Tanrı'nın asla iki kere bağışlamadığı tek nimettir.

-Camda, bir şey çarpmış gibi ani bir ses, ardından, sanki yukarıdaki bir pencereden aşağı kum atılıyormuş gibi gevşek, hafif bir dökülme sesi duyulur, sonra dökülme sesi yayılır, düzenli bir ritim kazanır, akışkan, titreşimli, melodik, gür ve evrensel bir hal alırdı: Yağmurdu bu. (syf.129)

-.. sadece nicelik açısından bakıldığında bile, hayatımızın her günü eşit değildir. Benimki gibi biraz sinirli mizaçlar , günleri katetmek için otomobillerdeki vitesler gibi farklı hızlarla donatılmışlardır. Tırmanması müthiş uzun süren, yokuşlu, zahmetli günler vardır, şarkı söyleyerek süratle aşağıya kaydığımız inişli günler vardır. (syf.394)


*Alıntılar; Yapı Kredi Yayınları'nın 2018 senesinde yayınlanan 18.baskısına aittir.
* Fotoğraf; bu kitabı okurken ortak okuma kardeşliği yaptığım arkadaşıma aittir.

9 yorum:

  1. Kayıp Zamanın İzinde gibi dünya edebiyatında hatırı sayılır bir serinin ilk kitabı ile ilk yazınızı yayınlamışsınız. Bloğunuz uzun soluklu ve bol kitap yorumları ile dolu dolu olur umarım.. Hoş geldiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim,, hoş da buldum. Umarım karşılıklı kitaplara dair çokça bilgi alışverişi içerisinde olacağımız uzun soluklu bir süreç olur.
      Serinin 3. kitabını bitirmek üzereyim, her birini yorumlayıp yayınlama fırsatım olur umarım, betimlemelerden ve duygu aktarımlarının yoğum ifade edilişlerinden hoşlanıyorsanız tavsiye ederim.

      Sil
  2. heeey aramıza hoşgeldiniiz. proust ah en sevdiğim hemen hemen. ve bu seri tabiisideee. alain de botton'un bir proust kitabı var kaçırmayıın onuuu :) bi de, swanın filmi de çok güzeeel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş da buldum, çok teşekkürler. :)
      Ayy çok mutlu oldum, dediğiniz kitabı hemen not ettim, Proust aşkım kitaplarını okudukça kat kat artıyor.
      Seri bitince büyük bir boşluk olacak hayatımda,.
      Filmi de en kısa zamanda izleyeceğim,

      Sil
  3. http://kitaplarinsenfonisi.blogspot.com/2018/03/blogger-direnisi-guncel-kalabilen-kitap.html

    baksana, bu linke git dee, blogumum linkini bıraksana, kitap blogları orda toplandıı :)

    YanıtlaSil
  4. heey baksanaaa, blog takip etkinliği sürüyor yazıma bir baksana, yazının sonundaki notu oku, sonraa yorumlarda, kelebek etkisi, neşeli süs evim, esra bayındır arkadaşlarımızın yorumlarını oku, sonra, o arkadaşların bloglarına gidiver, etkinlik yazısını okuuu, sonra etkinliği düzenleyenlerin hepsine git üye ol, sonra o gittiğin herkese gidip "ben de etkinliğe katıldım, sizi de beklerim" de ve yorumunun sonuna blogunun linkini ekle, böylece katılcan, arkadaşın artcak, hepsi sana da gelcek, sen de blogunda bu blog takip etkinliği yazısından yaz, onlarınki gibi. sana da yeni arkadaşlar gelecek. bak etkinliğe sonradan katılan arkadaşlara da gidebilirsin, üye olursun, aynı yorumu yaparsın, onlar da gelirler. böylece bir anda bir dolu arkadaşın olur. yani istersen tabii yanii :) bak o yazım yirmialtı kasımda :)

    YanıtlaSil
  5. aklına bişi takılırsa sor bana :) yani katılırsan tabiii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazınızı okuyayım anlamadığım noktalar olursa sorarım mutlaka teşekkürler. :)
      Bilgilendirme için ayrıca teşekkürler. :)

      Sil

Diğerlerinden Daima Bir Adım Önde Olanlar :)